mexico deel 1

27 mei 2010 - San Cristóbal, Mexico

olaaaaaaa amigos,

Jah... da gaat hier weer een superlang verslag worden want mexico... daar valt echt wel weer veel over te vertellen. We zijn hier nu ook al bijna drie weken dus zet je goed en hier komt ie...

Zoals in het vorige verslag vermeldt werd het een rit van 26 uur van onze hut in tahiti naar onze hostel in mexico. We moesten in L.A overstappen en na veel vliegtuigfret, films, luchtzakken en controles waren we eindelijk in mexico city. Ole.We kregen makkelijk een visa voor 180 dagen. Op het einde mocht ik de inhoud van mijn bagage nog eens legen voor controle en dan moesten we bellen naar de hostel voor een gratis pick up. We waren ongelofelijk moe toen we arriveerden(na 20u) en wilden eigenlijk graag gaan slapen maar dat mocht niet want het was gratis tequila avond en we moesten toch wel eentje meedrinken. Er stond een fles van drie liter op tafel en die MOEST op!! Samen met nog drie koppels en een fransman. Ze smaakte toch veel beter dan die rommel van bij ons thuis. Laten we zeggen dat het een gezellige en late avond geworden is en dat we de dag erna heeeeeeeeeel lang bleven liggen in ons bedje. Wat een begin. ay caramba.

Mexico city is dus de gigantische hoofdstad van mexico. Er wonen maar liefst meer dan 20 miljoen mensen en is een van de grootste steden ter wereld. Ze ligt ook op een hoogte van 2300 m. Dat kon je( behalve dat de warmte nog draaglijk was)  niet merken. Vanuit het vliegtuig kon je wel heel veel smog boven de stad zien. Waar wij op hotel zaten was het veilig en zelfs gezellig en rustig(een beetje de rijkere buurt)  Een ritje met de metro kost 18 eurocent dus we konden goedkoop overal naartoe. Mexico city is berucht omwille van de criminaliteit maar in het centrum heb je eigenlijk wel coole en rustige wijken hoor. In de buitenwijken moesten we helemaal niet zijn en in de toeristische gebieden stikt het van de politie.  Heel wat gebouwen in het historisch centrum zijn beschermd door unesco. Je hebt er heel veel kathedralen, kerken, koloniale huizen,en erg veel scheefstaande gebouwen.  Mexico city was vroeger een meer en daardoor zijn veel oude gebouwen aan het zakken door onstabiele grond.  Het is er best wel mooi maar een drukte van jewelste. Veel verkeer , erg veel volk en veel lawaai. Pfffff dat was toch weer erg wennen. Er kwam ook weer van overal luide muziek en de mensen proberen je weer vanalles te verkopen maarrrrrrrr het eten is terug lekker goedkoop en je kan op straat weer verse fruitsapjes en hapjes kopen.  Er zijn weer massas mooie marktjes en nieuwe dingen te ontdekken....Life is great woehoew!

Tot nu toe zijn er al veel mexicanen geweest die een babbeltje met ons wilden komen slaan. Velen denken dat we Amerikanen zijn. Vooral in de minder toeristische stadjes zijn ze nieuwschierig naar de bleekscheten. Kenneth is al een tijdje spaans aan het leren en dat kan hij nu volledig toepassen en het gaat goed. Ik snap er vaak geen reet van want ze babbelen toch nog vrij rap maar het is toch handig om wat woorden spaans te kennen hier. Engels is nog niet ingeburgerd. Wat ook opvalt is dat de mexicanen erg klein zijn. We voelen ons soms als reuzen. We kunnen overal overkijken haha. Tis misschien omdat we in hun ogen zo groot zijn dat we veel aangestaard worden.

In mexico city bezochten ze ook nog de grote dierentuin(gratis) en het wondermooie antropologisch museum waar je heel veel mooie opgegraven beelden, juwelen, gebruiksvoorwerpen, vazen en oude kunst uit de tijd van de mayas, azteken, en alle andere natuurvolkeren van mexico kan gaan bekijken. Heel erg de moeite en teveel om in een dag te zien. We zagen ook de beroemde zonnekalender van de mexica's. Een grote ronde stenen schijf met allerlei tekens ingekerfd die diende als kalender in de tijd van de mayas.  We slenterden nog naar een plein waar er tientallen mariachibands zaten te wachten op een uitnodiging om op een trouw of feest te mogen spelen. Ondertussen oefenen ze een beetje en het is grappig om ze daar allemaal in hun kostuumpje te zien staan. Je kan ook gewoon (veel)geld geven en een nummer aanvragen . Dan komen ze in een kringetje rond je staan en spelen ze speciaal voor jou.

We bezochten ook nog een halve dag de site van teotihuacan. Dat is een grote archeologische site met twee piramides waarvan de zonnepyramide de 2de grootste ter wereld is. Die kon je beklimmen en gaf je een mooi overzicht op de site. De andere pyramide is de maanpyramide. Teotihuacan was vroeger een hoofdstad. We waren nog vroeg dus het was nog kalm, fris (+25 graden) en moesten niet om de 10 seconden een verkoper afwimpelen.

Verder hebben we ook kennis kunnen maken met het eten van mexico. Je vindt uiteraard ontzettend veel tacos, enchilladas, tostadas, quesadillas... en voor ons lijkt het allemaal hetzelfde. Opgerolde maistortillas met een of andere vlees of groentevulling, kaas erbij, zure room, chillisausjes en guacamole erbij,... en het is lekker maar het kan rap vervelen. Gelukkig zijn er overal markten waar je allerlei andere vleesgerechten met rijst of bonen kan gaan eten en heel interressant zijn de restaurants die setmenus aanbieden. Voorgerecht, hoofdgerecht soms dessert en een kan water met een smaakje(jamaicaflowers mmmmmmm)  voor nog geen 4 euro. Het goedkoopste tot nu toe was 2 euro voor een menu!!!!  En zo lekker! De menukaarten zijn bijna nooit in het Engels opgemaakt en is het soms wel een verrassing wat we gaan krijgen. Er zijn ook veel chinezen  en vegetarische restoos waar je buffets hebt voor ook bijna geen geld.

Het zijn de bussen en slaapplaatsen die mexico wel iets duurder dan andere landen maakt. Om een bus te nemen is er meestal alleen keuze uit deluxe of eersteklasse bussen maar die zijn dan wel comfortabel en veilig. Rondreizen in mexico is echt een makkie.

Na mexico city gingen we op aanraden van de eigenaar van de hostel naar guanojuato. Vijf uur in een eersteklasse bus met eten erbij en daar waren we dan  in toch wel een van de mooiste en gezelligste stadjes ooit gezien. Het is vooral een studentenstad en ondanks dat het centrum niet zo groot is was het er wel druk druk druk. Vooral door studenten en mexicaanse toeriesten. Het stadje barst van het leven(vooral s avonds met de mariachi bands, straatartiesten, locals, verkopers,...) en barst van de koloniale kerken, kleurrijke huizen, smalle straatjes, cafeetjes en terrasjes. Zo romantisch dat het er was waaaaaaaaah.  We liepen met onze mond open richting hotel. Er loopt ook een gans netwerk van tunnels onder de grond dat vroeger voor water was maar nu voor het verkeer dient.  Door het studentenleven is het er snachts wel nergens stil dus hebben we met oordopjes moeten slapen. Ze houden van rondrijden in hun auto door het stad met hun volume knop volledig opengedraaid. De bassen gingen door merg en been als je in je bed lag. Ook de cafees laten hun deuren openstaan. Maar we gingen zelf naar een ska optredentje en het was fun. In mexico zijn ze zot van muziek en niet alleen latino maar ook ska en reggae dus juuuuuuuuuuj voor ons. Overal vind je wel ergens een live band die bezig is.

Na guanojuato gingen we met de bus naar morelia. De lonely planet beschreef het als zo een coole en mooie koloniale stad dus we wilden dat eens gaan checken.  We kwamen er in de middag aan, vonden een prachtige hostel en hebben de rest van de dag gans het oude centrum kunnen zien. Het oude centrum is klein maar wel mooi en helemaal anders van stijl dan mexico city en guanojuato. De stenen die ze gebruiken voor hun huizen en kerken zijn erg groot en dik en zo lijkt het er een beetje Franser. De straten zijn ook veel breder. Maar dus een mooie stad ,modern en weer vol leven. We hadden geluk dat het zaterdag was want dan geven ze gratis concerten op het grote plein en is er een grote show rond het verlichten van hun prachtige kathedraal. Op het plein liep het vol clowns en ballonverkopers. Daar zijn ze hier ook zo zot van.  Morelia is ook weer een studentenstad en er was savonds weer vanalles te doen. We gingen naar een zalig reggae ska optreden van een band met 13 man. Het cafe zelf was zo cool en de dj zo goed ,dat het moeilijk was om weg te gaan.

Na morelia moesten we normaal terug via mexico city naar een andere grote stad puebla. We vonden gelukkig een tweedeklas bus( goedkoper maar nog altijd erg comfortabel) die rechtstreeks ging. We wilden naar oaxaca maar zonder tussenstop zou dat te lang en vermoeiend geweest zijn dus een stop in puebla dan maar. Dat was al 7 uur op de bus met een hevig onweertje en platte band tussendoor. In puebla was het er verbazend rustig en ook heel erg koloniaal. Alweer een grote kathedraal met plein vol leven, ballonverkopers, andere verkopers, clowns, kerken, oude huizen, coole cafeetjes,  etc. Er was een gezellige artisanale markt en hebben er een lekker lokaal gerecht (mole publano of zoiets) kunnen eten. Er waren erg weinig toeriesten en we werden veel aangestaard. We hebben daar ook het goedkoopst tot nu toe kunnen slapen. Het is hier ook geen hoogseizoen meer (veel te warm) dus is de concurrentiestrijd hoger. Alweer goed voor ons e!!

Na puebla namen we de bus naar oaxaca. Een rit van 6 u.  De bus reed voorbij vulkaan orizaba. De grootste berg van mexico(5611m) en voorbij bergen en valleien met miljoenen cactussen.  Een mooie rit hoor maar in de bergen niet goed voor mensen die snel wagenziek worden.

Aangekomen in oxaca zag het er eerst niet veelbelovend uit.  Maar na een tijdje stappen kwamen we in het centrum en was het weeral van oooooeeeeh en aaaaaaaah. Prachtig!!! Opvallend ook al een pak toeristischer. We sliepen er in een hotelletje van een leuk familietje pal in het centrum . Elke keer moesten we door hun keukenliving om naar onze kleurrijke kamer te gaan. We vinden het bij families vaak leuker dan in van die internationale en grote hostels en zo steun je die familie ook nog eens. We zijn een tijdje daar gebleven want er was weer vanalles te doen. Een dag het stad zelf bezoeken. Het stadje dat weer vol pleinen, kerken, marktjes is. Er was onder andere een grote markt met allerlei spullen en souveniers en een supercoole markt vol eetkraampjes.  Het was er zo leuk om aan zo een kraam aan de toog te gaan zitten, iets te bestellen en dan naar het leven rond je te kijken.

We gingen ook naar monte alban. Dat is alweer een grote archeologische site.  De oude hoofdstad van de cultuur van de zapoteken. Ze ligt op een berg naast oaxaca en gaf ook nog eens een mooi zicht op de omgeving. Zeer de moeite.

En als laatste gingen we nog een dag op tour. Dat was lag geleden om nog eens met andere toeristen weg te gaan. We kozen voor een tour dat ons naar o.a een weefstadje, el tule, mitla, hierve de agua en een mezcal fabriek bracht. Er zat ook een kerel van turnhout in onze groep (zo weinig belgen dat we tegengekomen zijn). We hebben ons nog goed geamuseerd die dag. Dat weefgedoe bleek vooral commercieel om hun tapijten te verkopen. El tule is een boom van 1500 jaar oud die beroemd is omdat hij de dikste ter wereld zou zijn. Twas wel een heel erg vette boom ja. Mitla dan is een kleine archeologische site(twas er vooral ni uit te houden van de warmte). Hierve del aqua is een mooie plek in de bergen met een soort bevroren waterval (afzetting van mineralen) en een natuurlijk zwembad. Dat ging eerst niet door omdat de weg zogezegd gesloten zou zijn ,maar het was vooral dat dat we allemaal wilden zien. Na wat gezaag en geklaag hebben ze er ons dan toch naartoe gebracht(hobbelige rit door de bergen) en gelukkig want het was toch een topbestemming.  Als afsluiter gingen we naar een mezcalfabriekje. Mezcal is de specialiteit van de streek. Het is zoals tequila want het wordt ook van aguave gemaakt maar van een andere soort. Leuk om te zien maar vooral leuk om te proeven. Ze doen het op allerlei manieren. Eerst mezcal drinken en dan chilli of zout en limoen opeten of eerst limoensap in je mond houden en dan mezcal drinken.  Maar daar deden ze eerst een dode larve op de limoen, wat chilli erover en dan moest je dat opeten en dan je mezcal drinken. weeeh. Kenneth heeft het wel geprobeerd.  Persoonlijk had ik een voorkeur voor de minder straffe mezcal met smaakjes (zoals baileys jaja die vrouwedrankjes :-) ) In de flessen gewone mezcal zit er ook altijd een wormpje/larve en dat zou een afrodisiacum zijn.

Savonds liepen we op het plein om een lekkere maiskolf te gaan halen aan zo een rondrijdend kraampje en in mexico doen ze daar chilli, mayonaise, zout, kaas en limoen op en ja het is eigenlijk massas lekker. Toen werden we aangesproken door een jonge local. Hij wou ons meenemen naar een cafeetje waar zijn vrienden een optredentje zouden geven. Het was een percussieband en een verdomd goeie!! Met veel djembes ,speciale slaginstrumenten en danseresjes die afrikaanse dans beoefenden.  Alweer een leuke avond gehad en ni te vroeg in ons bedje gezeten.

We zijn dan nog een ochtend gebleven om een pakje naar huis op te sturen. Onze rugzak wat lichter gemaakt van al onze warme kleren van in nieuw zeeland en reeds gekochte souveniers. Tis verschrikkelijk duur in mexico want bootpost hebben ze niet. we vroegen of ze dozen hadden en dat hadden ze niet. Dan zijn we er een gaan kopen naast de deur. Alles erin gepropt en dan bleek de doos niet goed genoeg te zijn.  Hup alles erweer uit. Dan kwamen ze af met een andere kartonnen doos(ze hadden er dus toch) die er quasi net hetzelfde uitzag.  Je snapt ze niet!!!

Na oaxaca gingen we naar puerto escondido. Een stadje aan zee dat gekend is voor de gigantische golven zoals de mexican pipeline. Het is er vooral populair bij surfers. De rit erheen was in een minibus en alweer niet voor mensen die wagenziek worden. De chauffeur was ook wel een beetje gek. Rit van 6 uur.  Aangekomen in puerto bleek het er wat minder goed weer. Veel wind maar wel vochtig heet!!! Door een storm in nieuw zeeland heeft het ook daar wat lelijk gedaan. Maar het was gelukkig bijna gedaan toen wij daaraan kwamen. De golven waren erg spectaculair op dat moment. De meeste cafees en restoos op het strand waren geevacueerd en het zag er een beetje uit als een orkaangebied. De twee dagen erna hebben we vooral aan op het strand gelegen en in de zee gespeeld. Het was veeeeeeeeeeeel te warm om actief te zijn en overdag lijkt het of de hele stad daar ook zo over denkt. Zo verlaten als iets. Again... laagseizoen en veel zaken gesloten. We vonden het er anders wel de moeite om daar te zijn.

En dan namen we de nachtbus(we konden niet anders) naar san cristobal de las casas waar we nu zitten. Na een rit van 11 uur. En alweer....een machtig stadje. Een deelstaat van chiapas. Zo kleurrijk als iets, in de bergen en dus gelukkig weer wat frisser, met markten, kerken, pleinen ,alles erop en eraan. Het stadje heeft iets bohemien met veel alternatieve mensen die hun zelfgemaakte juwelen verkopen. Het is hier heel erg laid back. Je ziet ook veel meer volkeren van indiaanse afkomst dan in de stadjes dat we tot nu toe bezocht hebben. Vanaf nu voelen we ons echt in centraal amerika. Ze dragen hun traditionele kledij en haardracht nog(superlange vlechten) en verkopen artisanele producten op pleintjes. We gingen eens naar de lokale markt dat gekend is omdat ze hun fruit zo mooi stapelen en het leek of we weer in vietnam zaten. Stinkend, chaotisch, vol locals en vreemde producten. Interessant dus. We slapen ook weer in een hotel van een grote familie.

Gisteren gingen we ook weer op tour naar canyon de sumidero. Een canyon van 1 km diep waar je een boottocht van 2 uur in maakt en ondertussen krokodillen, pelikanen, leguanen, gieren en apen te zien krijgt. Een soort riviersafari dus. We zagen ook een rots waar tientallen babykrokodilletjes op lagen te zonnen. Van ver leek het gewoon een hoopje stront(zie foto).  De uitvalsbasis voor de canyon ligt in  het stadje chiapa de corzo en daar mochten we ook nog een uurtje in rondjolen.

Na de tour zijn we in het centrum naar een reggae festival geweest. Er werd weinig reclame voor gemaakt en er was niet zo heel veel volk(zeker geen toeriesten) maar toch een pak locals. We voelden ons alweer als reuzen en konden makkelijk over de massa heen kijken ;-). De muziek was heel goed. De hoofdact was een band uit chilli(zona ganjah) die hun nieuwe cd kwam voorstellen. Heel grappig was dat als je een pint bestelde, je enkel liters kon krijgen. Dus je kreeg een liter sol bier voor maar 2 euro. Goedkoop dat wel maar je kon bijna je hoofd in die beker steken en ermee dansen lukte al helemaal niet. :-)

Morgen vertrekken we naar palenque. Alweer een populaire archeologische site in een mooie junglesetting.

De fotos staan ook online maar alweer in  4 verschillende mapjes want het zijn er veel.

adios!!!

1. Manuel: