mexico deel 2

13 juni 2010 - Cobán, Guatemala

ola ola,

Hier volgt de rest van ons avontuur in mexico. We zitten reeds een week in guatemala maar dat volgt ook weer later.

Na een paar dagen gespendeerd te hebben in het gezellige stadje san cristobal de las casas gingen we met de bus naar palenque. No more bergen en stadjes met een fris klimaat maar het platte gedeelte van mexico en dus heeeeeeeeeeeeeeeet. Palenque is gekend omwille van de mooie maya ruines die aan het begin van de jungle gevestigd zijn. We sliepen niet in de stad zelf daar we gehoord hadden dat ze echt niet interessant was. We namen dan een taxi naar el panchan, een mini dorpje wat verder uit de stad . El panchan ligt midden in een stuk jungle waar je een paar basic plaatsen om te slapen en te eten hebt. We sliepen er enorm goedkoop op het tweede verdiep van een houten hut tussen bomen en naast een rivier . Het leek wel alsof we in een boomhut sliepen. Er waren ook zoveel jungle geluiden rondom ons, onder andere duizenden krekels die zeer hoge tonen kunnen produceren. Dat hoorden we in cambodja ook veel. Na een tijdje beginnen je oren daar toch heel raar op te reageren.  Om de toeristen wat te entertainen s avonds waren er 2 plaatsen waar ze elke avond live optredens gaven. Maar wel in 2 verschillende openlucht restaurants naast elkaar dus twas nogal chaotisch met momenten en voor 23u kon je ook geen oog dichtdoen van het lawaai dat zich verspreidde in de jungle. Maar twas er al bij al toch de max. Een speciale plek om te verblijven. Nog voor de zon opkwam werden we telkens wakker gemaakt door het geluid van brulapen, geritsel in ons strooien dak en tientallen soorten vogels. Je ligt daar dan in je bed heel de tijd te luisteren naar die speciale geluiden rondom je. Plus je zag ook nog eens vuurvliegjes rond je hutje vliegen. Magisch! Toen we de ruines van palenque wilden bezoeken(een paar kilometer verder)  moesten we simpelweg naar de straat wandelen en in no time werden we opgepikt door een shuttle busje dat constant tussen de stad en de ruines rijdt. Wij wilden heel vroeg gaan omdat je tegen de middag in je eigen zweet kon baden en omdat er dan ook nog geen massa toeristen rondlopen die je fotos komen verpesten. Awel we waren zo vroeg dat we de eerste waren(om 8u ...strevers) Wij en tientallen locals die hun souvenierkraams aan het opzetten waren. Palenque vonden wij echt heel bijzonder. Het is vooral dat tropisch regenwoud errond dat ze zo mysterieus maakt. Er stonden weer van die enorme bomen met superwortels waar we zo zot van zijn en overal hoorde je apen, krekels en vogels.

Na palenque gingen we met de bus naar merida. Dat was weeral een vree lange rit. Aan de eindhalte stond er iemand te wachten dat reclame maakte voor zijn nieuwe hostel dus zijn we daarmee meegegaan. De uitbater wist ons te vertellen dat er net een tropische storm over guatemala en een stuk mexico gegaan was. Onder andere ook san cristobal waar we een paar dagen geleden nog waren moest het ondergaan. In guatemala was er dan ook nog eens een vulkaan ontploft op hetzelfde moment.

Merida vonden we niet echt zo heel speciaal. Wel mooi maar in een uur heb je het koloniale centrum wel gezien. Het was net weekend en dan zijn er op de grote plaza volksdansen te zien, bands die rimba spelen en kraampjes om te eten en drinken. Vanuit merida zijn we de dag erna uxmal gaan bezoeken. Alweer een grote historische site met heel mooie ruines en duizenden grote leguanen die doen alsof ze de plek bezitten. Die ruines zijn niet zo populair dus was er heel weinig volk. Onterecht want het was absoluut de moeite!

Na merida volgde chitzen itza. Dat zijn de bekendste maya ruines van mexico en ook 1 van de 7 wereldwonderen. Er staat een beroemde piramide(el castillio) dat in die tijd dienst deed als een soort kalender. Op 21 maart en 21 september is er zelfs een heel speciaal optisch effect dat wordt gecreerd door de stand van de zon en schaduw. Dan krijg je een soort golvende slang te zien die van de top van de pyramide naar beneden krult. Niet gezien natuurlijk maar wel een recreatie in de lichtshow s avonds. Wat was dat toch een slim volk!! Ze hadden een voortreffelijk astronomisch inzicht en waren rekenwonders. Het is ook die bevolking die het einde van de wereld in 2012 voorspelden. Laten we hopen dat ze er gigantisch naast zaten.  We sliepen in een stadje/straat(piste) een paar kilometer voor de ruines. Daar waren echt bijna geen toeristen te zien. De meesten bezoeken die ruines als een daguitstap vanuit andere steden of in een tour. Wij konden dus vroeg de site gaan bezoeken. We waren er opnieuw als eerste bij . Alweer om niet gebraden te worden en om de tourgroepen te vermijden. We vonden de ruines wel heel mooi en indrukwekkend maar palenque en uxmal evenwaardig. Chitzen itza is zo populair dat er een gans kermis rondgebouwd is van kraampjes en ketens en het wordt vooral bezocht door hordes amerikanen. (gringos noemen ze ze hier,) Toen we er vandoor gingen stond de parking vol vol vol tourbussen.

Toen gingen we naar valladolid. Dat is een heel klein rustig koloniaal stadje met veel pastelkleurige huisjes en eigenlijk niet veel te doen behalve rondslenteren en rusten. Alleen het centrale plein loopt vol toeristen omdat de tourbussen die van chitzen itza komen daar kort stoppen. Het pleintje barst dan ook van de winkeltjes en hangmatten en sieraden verkopers. We zijn er een dag met een gehuurde fiets naar de dzitnup cenotes wat verderop gereden. Daar is de streek heel gekend voor. Het was zo heet dus fietsen maakte het alleen nog maar erger maar twas serieus de moeite. Wat zijn cenotes? Dat zijn een soort grotten soms heel diep onder de grond waar ook nog extreem helder water in staat waar je in kan zwemmen.  Velen gebruikten dat vroeger of nu nog  als waterput. Met zo een temperaturen en drie liter zweet minder aangekomen, was dat de ultiemste verfrissing dat je je kan inbeelden.  Er waren ook visjes in dat water, vleermuizen boven je hoofd en heel veel stalagtieten en stalagmieten. 1 grot had een gat bovenaan waar een boom opstond en die wortels kwamen tot tientallen metersdiep naar beneden om van het water te kunnen drinken. Spectaculair. zie fotos.

Valladolid was dus een relaxte pauze alvoor we naar de drukte van tulum gingen. We hebben cancun en playa del carmen bewust overgeslaan omdat we echt geen zin hadden in extreem massatoerisme. Tulum is ook wel een populaire badplaatsbestemming(maar het valt heeeeeel goed mee) en heeft 1 grote attractie. Namelijk maya ruines net naast het helderblauwe water van de caraibische kust. Je kan wel voorstellen dat het in die tijd een magische plek moet geweest zijn maar de mayas zouden het nu eens moeten zien.....Het leek wel een beetje op disneyland. Het terrein met winkels, hamburger en pizza ketens was groter dan het terrein van de ruines zelf. En natuurlijk...... weer duizenden gringos in tourgroepen die niet eens interesse toonden in de ruines maar daar gewoon wilden zwemmen. Dat was er toch wel een beetje teveel aan.  We zijn daarna het strand wat verder gaan opzoeken en daar was het dan lekker stil en bloedmooi. Het zand zo wit en zo poederfijn met palmboompjes hier en daar, de zee zo blauw,... woehoew. Snorkelen was er onmogelijk want er was geen koraal dichtbij en de golven waren te wild. Jammer.  De dag erna hebben we ook quasi de ganse dag lekker lui aan het strand doorgebracht maar we sliepen wel in het stad dat een eind verder lag. Daar had je meer restaurants en bars waar je uit kon kiezen. Er waren genoeg taxis en shuttles die je naar het strand konden brengen. In merida,valladolid en tulum is ons opgevallen hoe dik de meeste mexicanen daar zijn. Niet een beetje he maar echt bijna obesitas.

En dan na tulum zijn we nog een nachtje in chetumal gebleven. Daar is niks speciaals maar het is het stadje aan de grens waar je goeie verbindingen hebt met belize en guatemala. Toen we in chetumal waren, was het zondag en alles was toe. Meer nog ,er was geen kat op straat. En dat voor een grote stad. twas gewoon freaky. Het leek wel of iedereen gevlucht was. Ons hotel had een zwembad dus zijn we daar maar wat blijven rondhangen. De dag erna moesten we vroeg in de bushalte zijn voor onze verbinding naar guatemala. We dachten dat het een grote bus met airco ging zijn want het ticket was vrij duur maar nee zulle. Een minibusje vol, met hoge temperaturen en dat voor 8 uur lang.   We reisden met een leuk hollands koppel waarvan het meisje nog heeft meegedaan aan peking express. Samen met haar nichtje in de reeks zuid amerika.

We besloten om niet naar belize te gaan omdat het duurder is, niet veel nieuws voor ons te bieden heeft en omdat we meer tijd in de andere landen willen kunnen besteden.  Als je kan duiken dan zou het er wel paradijs moeten zijn en snorkelen is er ook de moeite maar ja....een andere keer misschien. We moesten dus wel 2 grenzen over want via chetumal kan je niet rechtstreeks in guatemala binnen rijden. We moesten via belize. We zijn even gestopt in belize city en het zag er een heel andere wereld uit. Best interressant. Maar voor de rest leek het vooral plat en rustig. Hun eilandjes zullen wel het mooiste zijn. Dan reden we verder tot aan de grens met guatemala en we moesten gewoon 13 euro betalen om belize weer buiten te gaan. joene! we waren er amper geweest. We mochten ook ons uurwerk een uurtje terug draaien. Nu is er 8 u verschil met jullie.

Dan was het nog maar eventjes tot aan flores. Alweer in een nieuw land.

Dat verslag volgt later.

Dikke kussen

babsie en kenneth

1. Lut & Papa:
    14 juni 2010
    Weer eens superleuk om nieuws en foto's van jullie te ontvangen!
    Dikke zoenen en tot de volgende!
  2. ynse:
    14 juni 2010
    ola amigos, been there done that
    heb weer internet, dus laat maar komen
    heb mn lonely planets klaarliggen
    grtz en doe ze daar de grtz